De automaat

Het bandspeelwerk
In september 1971 wordt door Eysbouts een elektromagnetisch spelgedeelte gemonteerd op de 25 zwaarste klokken *c2-d2-e2 chrom. d4) met elektromagnetische speelhamers aan de buitenzijde van de klokken. Op de zolder van de kerk wordt bandspeelapparatuur met schakelklok en slagwerkservo volgens een foto-elektrisch signaalsysteem geplaatst.
De hamermagneten zijn gemaakt in een roestwerende en waterdichte uitvoering. In muzikaal opzicht zijn de hamermagneten zo gemaakt, dat de aanslag geregeld kan worden door middel van regelbouten.
De schakel klok maakt de keuze mogelijk per kwartier, halfuur of elk uur het automatische spel in te schakelen. Speelapparatuur en muziekbanden worden bijgeleverd.
Na 23 jaar wordt deze apparatuur vervangen. De automaat heeft z'n werk slecht gedaan. Veel mankementen, dus veel reparaties en onderhoud zorgenden voor veel stilte boven de stad.

Computer gestuurd Carillon-station
Medio 1994 wordt door Petit & Fritsen een computergestuurd Carillon (model OS 373/250) ondergebracht in een deugdelijk afgewerkte kast. (eveneens op de gewelvenzolder). Daarin geplaatst een universele microcomputer met randapparatuur. Een elektronische quarts gestuurde moederklok verzorgt de afspeelprogramma's. De moederklok kan naar keuze per 5 minuten geprogrammeerd worden en kan gebruik maken van een weekprogramma. De moederklok heeft een digitale uitlezing en gangreserve ca. 1000 uur. Door middel van deze computer kan bijvoorbeeld in de St.Nicolaastijd St.Nicolaasliedjes en in de Kersttijd Kerstliederen ten gehore gebracht worden. Dit Carillon-station is voorzien van Midi-interface.

Wat zal de automaat laten horen?
Veel psalmen en Valerius!. Althans, zo had de gemeente Harderwijk bepaald 1971. Maar tijden veranderen. De automaat speelt nu alles wat "van het volk" is.
De psalmen en gezangen op het hele uur zijn weliswaar gebleven. (zie versteekbijlage) Bij het nieuwe Carillon-station zijn melodieën geleverd in een bewerking van Gerard de Waardt. Deze zijn voor het merendeel onbruikbaar. Ten eerste duren ze te lang (gemiddeld ca 90 sec per melodie) en ten tweede zij de versteken niet geschikt voor deze beiaard. G. de Waardt maakt te vaak gebruik van zware klokken. Freek Bakker is van mening dat een versteek moet klinken alsof het op een trommel is gezet. Geen ritenuto's en geen fraseringen. Zo zal de automaat van harderwijk klinken. Een veredelde rammel.
Site logo